Jak zapůsobit na vstupním pohovoru?

Pohovor

Sháníte si novou práci a životopis i motivační dopis již máte připravený a abyste dovedli vaši přípravu k dokonalosti, chcete vědět, jak se důkladně nachystat i na vstupní pohovor?

Poradíme vám, jak se vhodně obléci, na jaké otázky se vás personalisté budou ptát či jaké záludnosti pro vás budou mít schované v rukávu!

Základem je informovanost…

Nejprve si udělejte průzkum o společnosti, do které máte jít na pohovor. Zjistěte si o ní a o pozici, o kterou se ucházíte co nejvíce informací (např. na webových stránkách společnosti).

Vhodné oblečení může rozhodnout

„Co si obléci na pohovor, abych vypadala seriózně, ale zároveň, abych se cítila dobře?“ Tato otázka vyvstane asi každému z nás. První dojem z vás u personalistů rozhodne, proto je třeba dát si záležet. Než se stresovat, jakou barvu oblečení si zvolit, či jaký střih ještě není pobuřující, doporučujeme obléci se podle dress codu „Strict dress code“, což znamená, že muži si obléknou tmavý oblek a košili bílého či jiného světlého odstínu, vhodně sladěnou kravatu, tmavou (nejlépe černou) koženou šněrovací obuv a ponožky stejného odstínu. Ženy by si měli obléci kalhotový kostým nebo kostým se sukní a bílou košilí, v případě sukně punčochy (bez vzoru), uzavřenou obuv na 2-6 cm podpatku a decentní šperky.

Rovněž si důkladně před pohovorem odpočiňte a pořádně se prospěte, aby na vás ráno nebyly vidět kruhy pod očima a nemuseli jste je zakrývat velkým množstvím make-upu.

Na jaké otázky se mám připravit?

Být kompletně připraven na osobní pohovor, aby nás absolutně nic nevyvedlo z míry, je téměř nemožné. Ale důkladná příprava nám může pomoci cítit se více sebejistě a omezit nervozitu. Každý z nás má jistě strach, jaké otázky mohou zaznít na pohovoru a jaká je nejlepší odpověď na ně. Vzhledem k tomu, že má každý zaměstnavatel či personalista jiné preference, není tak jednoduché najít univerzální odpověď, ale jejich otázky jsou víceméně stejné.

Otázky týkající se vašeho posledního zaměstnavatele:

  • Otázka č. 1 – Proč opouštíte svou dosavadní práci, resp. co se vám na poslední práci líbilo/nelíbilo? TIP: Zásadně neodpovídejte, že opouštíte své místo z důvodu nespokojenosti nebo neshody s vaším bývalým nadřízeným či kolegou, nikdy nemůžete vědět, zdali ho váš potencionální nový zaměstnavatel nezná, a pak by si o vás jistě hned udělal špatný obrázek. Nejvhodnější je odpovědět, že jste byli s minulou prací spokojeni, ale rádi byste si rozšířili obzory i do jiných oblastí a více rozvinuli váš potenciál apod.

POZOR! Pokud si zaměstnavatel všimne, že jste za poslední relativně krátkou dobu vyměnili zaměstnání hned několik, může se vás na to zeptat!

  • Otázka č. 2 – Co bylo podle vás v posledním zaměstnání nejsložitější? TIP: Opět se vyhněte svalování chyb či zádrhelů na druhých. Můžete například odpovědět, že po letech, které jste na poslední pozici strávili, jste již nenarazili na větší překážku omezující vás v práci, pokud samozřejmě nepočítáte začátky, kdy se seznamujete s novým prostředím. Můžete také zmínit, že i když jsou firemní porady důležitou součástí strategického řízení společnosti, jejich častý výskyt a hlavně délka vás omezovaly při výkonu práce. Na závěr můžete dodat, že upřednostňujete stručný a jasný projev bez zbytečných okolků apod, tím rovnou poukážete na jednu z vašich dobrých vlastností.

Otázky zaměřené na vás a vaše znalosti a charakter:

  • Otázka č. 3 – Upřednostňujete práci v týmu nebo raději pracujete samostatně? Považujete se za týmového hráče? TIP: Zde je vhodné zvolit kompromis, například, že v posledním zaměstnání jste často vyhotovoval úkoly samostatně, ale že vám vyhovuje i práce ve skupině, jelikož více hlav, více nápadů a kreativity, díky čemuž jste se přiučili novým věcem.
  • Otázka č. 4 – Jaké jsou vaše silné a slabé stránky? TIP: Zde buďte upřímný, ale čím méně toho na sebe přiznáte, tím lépe. Je samozřejmě vhodné uvést i špatné vlastnosti, abyste nebudili dojem narcismu, ale pokud například uvedete 2 špatné vlastnosti, uveďte je na začátku a „přebijte“ je 3 dobrými vlastnostmi na závěr.
  • Otázka č. 5 – Jste odolný vůči stresu? TIP: Vyhněte se odpovědi „ne“. Pokud jste měli dosud se stresem problémy, raději to zakamuflujte. Můžete říci, že jste byl v posledních několika zaměstnáních zvyklí na stres doprovázející jednotlivé úkoly, například krátká doba na vypracování apod., a že vám tedy nedělá problémy.
  • Otázka č. 6 – Jaký druh práce vás nejvíce uspokojuje? TIP: Zde je vhodné odpověď uzpůsobit dané pozici, o kterou se ucházíte, pokud se například hlásíte na pozici, která je velmi jednotvárná, není příliš vhodné odpovědět, že máti rádi různorodé úkoly a variabilitu.

Otázky zaměřené na nové zaměstnání

  • Otázka č. 7 – Co víte o naší společnosti, našich službách či produktech? TIP: Jediné, co vám zde můžeme poradit, je, důkladně se informujte o dané společnosti předem.
  • Otázka č. 8 – Jaké jsou vaše představy o výši platu? TIP: Je důležité si tuto odpověď důkladně rozmyslet. Nejprve si spočítejte, jaké máte měsíční náklady, zohlednite příjem, jaký jste dostávali v minulém zaměstnání + na kolik si myslíte, že bude nová pozice ohodnocena. Nejlepší je přidat si pár tisíc korun navíc, plat se dá snížit vždycky, ale těžko vám dají vyšší plat než ten, o který si řeknete. Vyhněte se uvádění určitého rozmezí, jaké byste byli ochotní přijmout (25.000 – 30.000,- Kč), personalisté se chytnou automaticky nižší hranice.
  • Otázka č. 9 – Proč si myslíte, že jste pro nás ten pravý? TIP: Nahlédněte do inzerátu, který nový zaměstnavatel vyvěsil a kde uvedl, co všechno od nového uchazeče požadují, to poté přiřaďte sobě a přidejte ještě jednu dvě pozitiva o sobě. Nevynechejte vlastnosti, jako je pečlivost, perfekcionismus, kreativita, inovativnost, reprezentativnost, … (odpověď typu, jsem dochvilný, nikoho nijak neosloví)

Otázky zaměřené na budoucnost

  • Otázka č. 10 – Kde se vidíte za 4 roky, resp. čeho chcete v kariéře dosáhnout? TIP: Odpovídejte sebevědomě, ale nepřehánějte to s ambiciózností, aby váš nový zaměstnavatel nedostal strach, že ho bude chtít brzo nahradit.
  • Otázka č. 11 – Jak si představujete ideální zaměstnání? TIP: Opět uzpůsobte odpověď charakteru vaší pozice, tzn. např., jedná-li se o práci vyžadující kreativitu – tvorba projektů apod. – uveďte, že ideální zaměstnání je pro vás takové, kde můžete ukázat svůj potenciál apod.
  • Otázka č. 12 – Jak dlouho pro nás chcete pracovat? TIP: Nejlepší je odpovědět, dokud bude s vámi daný zaměstnavatel spokojený a bude vás požadovat za přínos, rozhodně se vyhněte odpovědi typu: „dokud mi budete mít co nabídnout“ aj.

Pár rad na závěr:

Na otázky typu „jaké je vaše náboženské vyznání, politická orientace, sexuální orientace apod“ odpovídat nemusíte, pokud se chcete vyhnout předsudkům, neodpovídejte na ně, je to vaše soukromá věc. Pokud na sebe prozradíte intimní informace, ukážete, že neudržíte tajemství a že si snadno pustíte pusu na špacír.

Nezapomeňte si vzít k pohovoru váš životopis a motivační dopis, před samotnou schůzkou si můžete projít, co jste v dopise uvedli, aby odpovědi na otázky korespondovaly i s daným dopisem.

Na pohovor se dostavte o 5 – 10 minut dříve, pokud budete mít zpoždění, např. z důvodu ucpané dopravy, zavolejte, aby jste ukázali, že jste seriózní zájemce a že u vás pozdní příchody nejsou obvyklé.

Při pozdravu stiskněte personalistovi nebo budoucímu zaměstnavateli pevně ruku, dívejte se do očí a usmívejte se, ale nepřehánějte to s intenzitou.

Odpovídejte na otázky stručně a jasně a snažte se vynechat vatu okolo, abyste nezahltili informacemi, které jsou nepodstatné.

Na konci pohovoru mějte připravenou jednu či dvě otázky pro zaměstnavatele k dané pozici, ukážete tím, že máte o danou pozici opravdový zájem.

Neptejte se na plat sami, dokud o něm nezačne mluvit zaměstnavatel!

Fotografie publikována se svolením Ambro / FreeDigitalPhotos.net






Přidat komentář

Musíte být přihlášeni pro komentování.

Friend: tai game mobile,tai game dao vang,