Jak napsat životopis, který upoutá pozornost?

životopis

Každý z nás již tím v minulosti prošel, a ne jenom jednou. Je to nepříjemné, když ztratíte zaměstnání, posíláte tucty životopisů denně a stále žádná odezva. V současné době firmy raději šetří formou propouštění zaměstnanců, než aby šetřili na něčem jiném. Dokazuje to i míra nezaměstnanosti, která se stále drží okolo 8,6% a je tak nejvyšší od konce roku 2012.

Přesto, pokud opravdu neleníte a pravidelně posíláte životopisy a nikdo se vám přesto neozývá, něco bude zřejmě špatně s vaším životopisem. Proto vám přinášíme několik rad, jak napsat životopis, který upoutá pozornost vašeho budoucího zaměstnavatele!

Pár pravidel předtím, než se dáte do psaní…

Nejprve je třeba si uvědomit, že éra, kdy se psaly životopisy formou slohové práce, je dávno pryč. Pokud jste svůj životopis vytvořili touto formou, není divu, že se vám nikdo neozval. Personalisté si pročítají desítky až stovky životopisů denně a pokud viděli váš sloh, nejspíše ho raději rovnou vynechali. Základem je zásadně strukturovaný životopis! Pokud si chce někdo přečíst souvislý text, požádá vás o napsání motivačního dopisu.

Dbejte rovněž na to, aby se v životopisu nenacházely žádné gramatické chyby. Pokud si nejste některými slovy či větami jistí, obraťte se na rodinu nebo přátelé, aby vám poradili nebo to po vás zkontrolovali. Váš životopis je jako vaše vizitka a pokud v něm najdou potencionální zaměstnavatelé chybu, okamžitě u nich klesnete do pozadí.

Do životopisu uvádějte pouze pravdu a nic než pravdu! V dnešní době není žádný problém ověřit si reference u bývalého zaměstnavatele. Nevymýšlejte si proto pracovní zkušenosti, které nemáte, nebo pozice, na kterých jste nebyli zaměstnaní. Vše může vyjít snadno na povrch.

Zásady tvorby životopisu

Jak jsme si již řekli na začátku, životopis by měl být strukturovaný, výstižný a stručný. Každý životopis začíná sekcí „Osobní údaje“:

  • do této sekce zadejte příjmení, jméno, příp. titul;
  • dále uveďte adresu pobytu (nemusí být trvalá adresa, ale postačí i korespondenční);
  • kontaktní telefon a email (tip – neuvádějte emailové adresy typu januska69@…, nebo sluníčko@…, ani jiné zdrobněliny, na serióznosti vám to nepřidá, ale spíše ubere. Pokud jinou adresu nemáte, zřiďte si ji, je to zadarmo a trvá to pár sekund);
  • dále můžete uvést státní občanství a zdali jste OZP či nikoliv;
  • zásadně v této sekci neuvádějte údaje typu: vaše výška či váha, politická a náboženská orientace, rodinný stav či počet dětí. Jsou to vaše soukromé informace, na které zaměstnavatel nemá právo.

Další sekci tvoří Praxe/Pracovní zkušenosti. Tato část zajímá personalisty nejvíce. Zde si totiž porovnávají vaše dosavadní zkušenosti s konkrétními požadavky na danou pozici.

  • je potřeba, aby tato část měla jasně ucelenou strukturu, tedy nejprve dobu trvání zaměstnání (píšeme chronologicky od nejnovější praxe po nejstarší), jméno zaměstnavatele, název pracovní pozice a náplň práce;
  • v náplni práce nepište příliš dlouhý souvislý text, ale ve věcných bodech tak, aby činnosti, které jsou náplní práce, o kterou se ucházíte, byly umístěny hned na začátku (proto je rovněž důležité upravovat životopis na každý inzerát zvlášť!);
  • máte-li již delší pracovní praxi (déle než 15 let), neuvádějte zkušenosti, které jsou z doby dávno minulé, dnes již nemají takovou váhu.

Třetí sekci byste měli věnovat dosaženému vzdělání. Tato část poskytuje informace o absolvovaném formálním školním vzdělání, kurzy a semináře se píší zvlášť:

  • jednotlivé informace se řadí opět chronologicky od nejnovější po nejstarší;
  • je třeba uvést název školy, o jaký typ kvalifikace se jedná (maturita, výuční list, bakalářský či magisterský titul apod.) a obor studia;
  • neuvádějte základní školu.

Čtvrtá sekce pak informuje o absolvovaných kurzech, seminářích či školeních. Je možné sem uvést i případně studium v zahraničí, ať již týdenní nebo několikaměsíční. Zde si můžete u zaměstnavatele šplhnout, pokud se vaše zkušenosti týkající práce, o kterou se ucházíte. Uvidí, že vás tato oblast skutečně zajímá, a proto si rozšiřujete vzdělání.

Sekce další znalosti a dovednosti pak ještě personalistům poskytne dodatečné informace o vašich jazykových znalostech, znalostech práce na PC, zdali jste aktivní řidič, popřípadě držitel odborných certifikátů aj.:

  • u jazykových znalostí je lepší uvádět více jazyků než méně (není třeba uvádět rodný jazyk, to nikoho nezaujme – pokud je český), důležité je uvést správné zhodnocení vašich znalostí, hodnocení podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky (A1, A2, B1, B2, C1, C2) není příliš šťastnou volbou, pro některé personalisty je toho hodnocení příliš komplikované, raději pište úroveň způsobem – výborná, pokročilá, mírně pokročilá, základní/pasivní;
  • pokud jste držitelem certifikátů, nezapomeňte je uvést, utvrzují určitou úroveň vašich znalostí a mohou vám být jen ku prospěchu.

Sekce zájmy není povinné vyplňovat, ale pokud je vyplníte, dejte pozor na to, co tam uvedete. Zde si můžete získat sympatie pracovníků HR, ale rovněž o ně i přijít.

Poslední důležitou sekcí jsou reference. Při odchodu z předchozího zaměstnání nezapomeňte o reference požádat (tedy pokud jste nebyl vyhozen z důvodu hrubého porušení pracovní kázně apod.). Nový zaměstnavatel je po vás bude moci vyžadovat, aby si o vás udělal obrázek, než vás pozve k osobnímu pohovoru.

Grafická úprava životopisu

Pokud jste již do životopisu uvedli veškeré důležité informace, nyní přejděte ke grafické úpravě, „personalizaci“ vzhledu vašeho životopisu. Nedoporučujeme provádět experimenty se vzhledem, aby nebyl příliš divoký (tzn. pokud tvoříte životopis v elektronické formě, nedoplňujte sem obrázkové animace či zvukové efekty). Postačí, pokud životopis vylepšíte zvýrazněním jednotlivých sekcí větším a tučným písmem, případně ohraničíte životopis do rámečku apod.

Rovněž buďte při výběru fotografie zvlášť obezřetní. Pokud nejste fotogeničtí a nevlastníte žádnou pasovou fotografii, raději ji vynechte. Nevkládejte fotografie z dovolených (na pláži nebo v plavkách), z oslav, fota, kde máte na sobě sluneční brýle, nebo umělecké fotografie.

Ideální délka životopisu je 1 strana formátu A4. Má to své opodstatnění, jelikož zde o vás uvidí zaměstnavatel kompletní a přehledné informace a nebude hrozit k nedorozuměním v případě, že si zapomněl vytisknout další stranu apod. Navíc, pokud je životopis příliš dlouhý, unaví onoho zaměstnavatele ho číst, a proto ho raději odloží na stranu.

Poslední rada na závěr…

Opakujeme, raději si po sobě životopis před odesláním přečtěte dvakrát nebo třikrát a teprve, pokud budete se svým výsledkem spokojeni, ho odešlete. Přeci nechcete promeškat příležitost svou zbrklostí!

Fotografie publikována se svolením phasinphoto / FreeDigitalPhotos.net






Štítky: ,

Přidat komentář

Musíte být přihlášeni pro komentování.

Friend: tai game mobile,tai game dao vang,